Cea mai profitabilă companie din China nu ține de IT sau comerț online: nu ai cum să ghicești gigantul

de: Alexandru Puiu
03 10. 2022

Pentru mai mulți ani, cea mai valoroasă companie din China a fost Tencent Holding, un gigant IT cu activitate foarte diversă atât în spațiul online, cât și pe partea de hardware. Din păcate pentru ei, se pare că există un business mai profitabil decât tehnologia în această țară.

Bloomberg a confirmat în mod oficial că Tencent nu mai este cea mai profitabilă companie din China. În schimb, Kweichow Moutai se află la această oră pe primul loc într-una dintre cele mai importante economii de pe mapamond. Printre motivele care au dus la schimbarea clasamentului, se numără înăsprirea reglementărilor naționale și internaționale, dar și perspectivele slabe de creștere pe termen mediu și lung.

Cum a ajuns un producător de distilate cel mai valoros business din China

În ianuarie 2021, Tencent era la apogeu pe bursa de la Hong Kong. Între timp, a pierdut nu mai puțin de 620 de miliarde de dolari din valoarea de piață, acțiunile sale depreciindu-se cu 64%. Problema majoră a fost provocată măsurile dure de reglementare introduse de autoritățile de la Beijing, conform estimărilor Bloomberg, măsuri care au afectat negativ și perspectivele de profitabilitate și creștere a gigantului.

Pentru context, la acea vreme, compania cunoscută mai ales pentru performanțele din industria jocurilor video și fintech, se bucura de o valoare de piață record, de aproape un trilion de dolari sau 1000 de miliarde. La închiderea tranzacțiilor de vineri, capitalizarea Tencent ajunsese la un minim record de aproximativ 327 de miliarde de dolari, cu 5,4 miliarde de dolari mai puțin decât Kweichow Moutai, un gigant din domeniul distilatelor care, până joi, era a doua cea mai valoroasă companie chineză.

„Nu există catalizatori pozitivi pentru Tencent în a doua jumătate a anului, deoarece câștigurile sale vor rămâne sub presiunea mediului macro slab. Chiar și atunci când situația se va îmbunătăți în China, ne aflăm într-o etapă de înăsprire monetară, așa că va fi greu să urce din nou la nivelul la care era atunci când băncile centrale relaxau politicile”, a comentat Kenny Wen, șeful departamentului de cercetare de investiții de la KGI Asia.

Moutai este cunoscut ca băutura națională a Chinei și se găsește și în România, chiar dacă numele lichiorului de peste 50 de grade este de fapt baijiu. Valoarea sa nu va face decât să crească, mai ales că autoritățile chineze au promis sprijin sporit pentru sectoarele de consum.